29. august 2019

Første spadestik til det nye Statens Naturhistoriske Museum er taget

Museumsbyggeri

I Botanisk Have i København er gravemaskinerne i gang. Byggeriet af det nye Statens Naturhistoriske Museum begyndte i starten af maj. Nu er byggestarten markeret officielt med et fælles 1. spadestik.

I dag blev byggeriet af Danmarks nye nationale museum for naturen markeret med et 1. spadestik i Botanisk Have i København.

Spadestikket blevet taget af rektor for Københavns Universitet, Henrik C. Wegener (til venstre), bestyrelsesformand for VILLUM FONDEN, Jens Kann-Rasmussen, overborgmester Frank Jensen, Københavns Kommune og museumsdirektør Peter C. Kjærgaard, Statens Naturhistoriske Museum (til højre).

Med den nye bygning samles Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have i ét museum med det formål at udbrede kendskabet til naturhistorien til glæde for hele Danmarks befolkning og alle de gæster, der lægger vejen forbi København.

Målet er at løfte den samlede museumsoplevelse, så den kan måle sig med de bedste i verden. Det nye museum bliver et kraftcenter med fokus på vidensbaserede løsninger på de globale udfordringer, vi står overfor netop nu, som f.eks. bæredygtighed, klimaforandringer og tab af biodiversitet.

Spadestikket blev taget i fællesskab af overborgmester Frank Jensen, Københavns Kommune, rektor for Københavns Universitet, Henrik C. Wegener, bestyrelsesformand for VILLUM FONDEN, Jens Kann-Rasmussen og museumsdirektør Peter C. Kærsgaard, Statens Naturhistoriske Museum.

Tak til fonde, samarbejdspartnere og museets medarbejdere, der alle har været med til at bringe projektet frem til denne milepæl.

Vejdirektoratet er bygherre på byggeriet og bygger for Københavns Universitet

Læs mere om Statens Naturhistoriske Museum: https://www.vejdirektoratet.dk/side/statens-naturhistoriske-museum